Jak v karanténě komunikovat s úřady?
V době, kdy jsem připravoval tento článek, platil a stále platí tzv. nouzový stav, kdy je občanům ČR důrazně doporučeno nevycházet ze svých bytů a domů s výjimkou cest do práce, k lékaři, za příbuznými, kteří potřebují péči a na úřady. Úřady rovněž přizpůsobily provoz situaci a žádají občany, aby k nim nechodili a vyřizovali si záležitosti dálkově, tj. telefonicky, elektronickou komunikací, či prostřednictvím pošty. Jak tedy vyřešit, když potřebujete s úřady komunikovat? Zkusím stručně popsat vlastní zkušenost.
Potřebuji podat daňové přiznání k dani z příjmu fyzických osob na Finančním úřadu. Otevřeno mají v pondělí a ve středu v čase 8–11, přičemž se tvoří dlouhé fronty s 2 metrovými rozestupy mezi čekajícími. Nechce se mi ani čekat, ani mezi lidi. Zkouším jiné možnosti a volám na úřad. „Osobně raději nechoďte, e-mailem přiznání zaslat nemůžete, elektronický podpis ani datovou schránku nemáte, takže asi jedině poštou.“ Nedá se nic dělat, založím si datovou schránku a vyřeším komunikaci se všemi úřady na dálku jednou provždy.
Čekal jsem situace známé z mnoha předcházejících kontaktů s úřady, hromadu požadavků, mnohadenní čekání. A realita:
1. Zašel jsem osobně na pracoviště České pošty na přepážku Czechpoint.
2. Předložil jsem občanský průkaz a nadiktoval adresu osobního e-mailu.
3. Podepsal jsem se na 2 listy papíru.
4. Za 5 minut jsem byl hotov a domů si odnášel Potvrzení žádosti o zřízení datové schránky. Zde bylo uvedeno číslo jednací, číslo mé nové datové schránky a ID virtuální obálky.
5. Po příchodu domů jsem jim dal asi hodinu čas a poté zkusil datovou schránku zprovoznit.
6. Na mém e-mailu už byla zpráva obsahující konkrétní postup aktivace mé datové schránky. Postup jsem dodržel a přihlásil se do datové schránky.
7. Změnil jsem si heslo a mohl začít fungovat. Chtěl jsem poslat daňové přiznání, takže jsem si zadal název mého FÚ, dal VYHLEDAT, klik na vyhledanou datovou schránku a mohl jsem odeslat veškeré přílohy, které jsem již měl naskenované v PC.
8. Po odeslání jsem si uložil potvrzení o odeslání zprávy, které slouží jako potvrzení o doručení do schránky protistrany.
Celá akce trvala i s cestou a pauzou na oběd asi 3 hodiny. Přiznám se, že jsem byl v minulosti k tomuto způsobu fungování vůči úřadům poněkud skeptický. Situace s koronavirem mne donutila ke změně pohledu i k dobré zkušenosti s fungováním České pošty. Přinejmenším co se týká datových schránek.
Pokud tedy zvažujete, jak na veřejný rejstřík s roční účetní závěrkou, na finanční úřad s daní za závislé činnosti a na to navazující sociálku a zdravotní pojišťovny, pak vám doporučuji využít datovou schránku.
Hodně zdraví a rozumných sousedů i v době po koronaviru.
Článek z osobní zkušenosti připravil: Ing. Vladislav Hrdlička, Pro náš dům, z.s.